Zeevracht: mogelijk nieuwe allianties
Hoewel er nog geen definitieve persberichten over zijn gepubliceerd gonst het van de geruchten: er zouden nieuwe allianties in de zeevracht op handen zijn. Ondanks de recentelijk gestegen zeevrachttarieven verkeren de meeste rederijen nog steeds in zwaar weer.
Daarom zijn ze op zoek naar samenwerkingsverbanden, om op die manier de kosten verder te drukken en de gekrompen capaciteit optimaal te benutten.
Er gaan geruchten over de volgende allianties:
2M Alliance:
Maersk / MSC / Hamburg Sud (na overname MSK) / HMM (strategisch partner)
7.123 miljoen TEU capaciteit – 35% marktaandeel
Ocean Alliance:
CMA CGM / Cosco / Evergreen / Oocl
5.384 miljoen TEU capaciteit – 26% marktaandeel
The Alliance:
Hapag Lloyd / YML / UASC (na overname Hapag) / NYK / MOL / K-Line
3.434 miljoen TEU capaciteit – 17% marktaandeel
In elk van deze allianties wordt gesproken over samenwerking op de Asia-Europe, Trans-Pacific & Trans-Atlantic trade-lanes. Dit zal effect hebben op de beschikbare capaciteit en de tarieven voor zeevracht.
De boten voor export naar het verre en midden oosten zitten de laatste weken al vol. Daar gaat geen verbetering in komen door het vormen van deze allianties. De tarieven zullen waarschijnlijk verder stijgen.