Grote verbeteringen in de luchtvracht tarieven
Eindelijk durft een luchtvaartmaatschappij het aan om ‘all inclusive’-tarieven te gaan publiceren en gebruiken: Emirates Air Cargo.
Nieuwsblad Transport meldde in januari dat Emirates de toeslagen in de vrachttarieven gaat verwerken en – niet onbelangrijk – een duidelijk, transparant hanteerbaar tarieven systeem wil bieden. Iets dat de verladers (EVO) al jaren op hun wensenlijst hadden staan, en eerlijk gezegd de expediteurs ook. Hopelijk zal iedereen dit initiatief niet alleen steunen maar het ook werkbaar maken en houden.
Voor alle duidelijkheid: CyberFreight is voorstander van het nieuwe tarievenstelsel. Inmiddels volgen Qatar Airways, British Airways en Iberia het voorbeeld van Emirates en hopelijk geldt dat in de toekomst ook voor andere airlines.
Regelmatig komt de vraag waarom de airlines bij dalende olieprijzen lang wachten met het verlagen van hun tarieven, met name de brandstoftoeslag? Dit willen we graag verduidelijken:
Veel luchtvaartmaatschappijen kopen de brandstof in grote hoeveelheden in en hebben deze dan ook voor langere tijd in voorraad. Er wordt een inschatting gemaakt van de olieprijs in de komende periode en vervolgens staat de prijs vast.
Momenteel dalen de prijzen enorm en dat zal naar verwachting voorlopig het geval blijven. Maar het kan dus enige tijd duren voordat dit effect zichtbaar wordt in de tarieven.