Hanjin: situatie en transportverzekering
In september van 2016 werd de logistieke wereld geconfronteerd met het bericht over de grote financiële problemen van Hanjin Shipping. Hanjin is de op zes na grootste rederij ter wereld en was in 2015 wereldwijd nog uitgeroepen tot rederij van het jaar. Het kan dus snel veranderen.
De gevolgen waren enorm en de situatie voor vele containers was lange tijd ongewis. Schepen van Hanjin bleven op zee om inbeslagname te voorkomen. Terminals in o.a. Rotterdam en Hamburg waar nog wel enkele Hanjin schepen gelost waren kwamen op de proppen met hoge compensatiebedragen. Ook CyberFreight Rotterdam had zo’n 40 containers van haar klanten aan boord van Hanjin schepen. De klanten zijn hierover geïnformeerd en daarbij tevens op de hoogte gesteld van mogelijke vertragingen en de verhoogde kosten. Het advies daarbij was om deze schade meteen te melden bij de verzekering.
Nu zijn er bij CyberFreight van de getroffen klanten verschillende reacties binnengekomen met betrekking tot de geleden schades. Verschillende klanten hadden een dekkende polis, waarbij de geleden schade compleet vergoed werd. Anderen hadden een polis waarbij slechts sprake was van dekking op daadwerkelijke schade op de goederen en een kleine groep had helemaal geen transportverzekering.
Wat zijn nu eigenlijk de risico’s die klanten lopen bij zeevracht?
CyberFreight heeft een Logistieke aansprakelijkheidspolis waarmee CyberFreight wordt gedekt voor fouten van medewerkers die leiden tot extra kosten. Verder is CyberFreight gedekt voor kosten die voortvloeien uit de toepassing van de geldende Fenex voorwaarden. Deze dekkingen zijn echter beperkt en klanten worden geacht zelf een transportverzekering af te sluiten om een volledige dekking te hebben. Vergelijk het met uw reis- en annuleringsverzekering. Ook de aansprakelijkheid van uw reisagentschap of vliegtuigmaatschappij is beperkt en verdere schade dekt u af met een reisverzekering.
Het is zelfs bij Burgerlijk Wetboek (artikel 1022 e.v. van Boek 8 Burgerlijk Wetboek) geregeld dat een ladingbelanghebbende (de klant dus) evenredig bijdraagt in de kosten, welke voortkomen uit het zeker stellen van een schip en haar lading, ten einde schade aan de gemeenschap te voorkomen. Dus in gewoon Nederlands: als een schip van Maersk Line in het Nauw van Calais op de klippen loopt en 5 van de 5000 containers zijn van u dan zult u 5/5000e van de bergingskosten en de eventueel geleden milieuschade moeten betalen. Het mag duidelijk zijn dat het zeer verstandig is om hier een juiste transportverzekering voor af te sluiten.
Mede op basis van de Hanjin situatie en de verschillende mate waarin klanten al dan niet verzekerd zijn hebben wij onze adviseur AON Marine een alles dekkende polis laten opstellen, die voor onze klanten beschikbaar gesteld wordt. Uiteraard is dit niet verplicht en moet dit worden aangemerkt als een advies. Het is nog steeds aan u. Laat u zich in ieder geval juist informeren en ook hiertoe kunt u zich richten tot AON Marine of de verzekeringsagent die u nu gebruikt. Indien u ervoor kiest het met uw huidige verzekeringsagent op te nemen is het zaak aan te geven dat CyberFreight haar diensten uitvoert onder de Fenex voorwaarden. Dat is voor elke ervaren maritieme verzekeraar voldoende om mee te werken en u juist te adviseren.
In ieder geval zijn CyberFreight medewerkers volledige beschikbaar u verder bij te staan en te adviseren.