VGM – Opgeven van Bruto Containergewicht verplicht vanaf 1 juli 2016
In onze eerdere berichtgevingen (okt. 2015) hebben wij melding gemaakt van de aanstaande aanpassing van de ‘SOLAS regulation VI/2‘ met betrekking tot het doorgeven van een geverifieerd containergewicht – “Verified Gross Mass” (VGM) aan de rederij.
Ondertussen lijkt het zo goed als zeker dat de voorgenomen ingangsdatum van 1 juli 2016 aangehouden zal worden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) heeft aangegeven medio mei 2016 de herziende regelgeving te presenteren. De resterende tijd tot de ingangsdatum van 1 juli 2016 is echter zeer kort gezien de verwachte impact op processen bij verlader en expediteur. Cyber Freight International BV kiest er dan ook voor de VGM regels nu nogmaals bij u onder de aandacht te brengen, aangevuld met de laatste ontwikkelingen voor zover bekend, maar onder voorbehoud van de definitieve regelgeving:
- Wellicht ten overvloede; de wetgeving heeft alleen betrekking op EXPORT lading.
Aangezien het mondiale wetgeving betreft zijn import containers al in het land van belading van een VGM voorzien. - Ingangsdatum 01.07.2016
- De partij die als verlader (Shipper) in de Bill of Lading van de rederij staat heeft de verplichting de VGM aan de rederij te melden. De expediteur doet dit in de praktijk namens de verlader, maar die deze blijft wettelijk 100% eindverantwoordelijk. Voorlopig verlangen de meeste rederijen naast opgave van het VGM ook de naam van de verlader en een ‘geautoriseerd persoon‘ . Of die persoon ook zijn expediteur mag zijn moet nog blijken.
- Containers waarvan het VGW niet op de door de rederij aangegeven closing beschikbaar is, worden ook niet aan boord geladen. Die deadline zal per rederij verschillend zijn (variërend van 48 uur tot 28 uur voor ETA van het schip). Het is wel te verwachten dat uiteindelijk de meeste rederijen op 1 lijn gaan zitten. De VGM closing gaat wel een duidelijke rol spelen in de planning van het voortransport.
- Het gewicht kan op twee manieren worden vastgesteld:
I. Het gewicht van een beladen container wordt geverifieerd door de container te wegen op een gecertificeerde en gekalibreerde weegbrug.
II. Het gewicht van de beladen container wordt door de verlader geverifieerd en aangetoond aan de hand van een gecertificeerde calculatieprocedure. (Bij deze methode worden de lading, verpakking, stuwhout en het tarra gewicht van de container bij elkaar opgeteld. De verlader weet dus exact wat zijn product en verpakking wegen of beschikt over gecertificeerde en gekalibreerde weegapparatuur om dit vast te stellen)
NB:
Aangezien het aantal bruikbare weegstations beperkt is adviseren wij u, voor zover mogelijk, in te zetten op de calculatie procedure. Mits de regelgeving niet gaat aangeven dat deze methode alleen voorbehouden blijft aan AEO/ISO gecertificeerde verladers lijkt het op dit moment logisch dat diegenen die beschikken over gekalibreerde weegapparatuur / homogene lading hebben / de interne processen op orde hebben de geverifieerde calculatie methode kunnen hanteren.
Bij verscheping van deelzendingen / LCL geldt overigens dezelfde verplichting voor het opgeven van een VGM.
Met dit schrijven hebben wij de belangrijkste punten voor u als aflader eruit gelicht. Helaas zonder hierbij volledig te kunnen zijn, aangezien voor elke verlader de ‘uitdaging‘ in de praktijk anders zal zijn. Voor veel verladers zal deze maatregel zeker een impact hebben op uw interne procedures en wij realiseren ons dat de informatie die nu beschikbaar is veel vragen oproept, zeker over de calculatie methode (II). Hiervoor staan wij graag ter beschikking. Neemt u gerust contact op met ons export team; wij hopen u van een passende toelichting te kunnen voorzien.
Zodra er meer nieuws beschikbaar komt zullen wij u vanzelfsprekend verder informeren in een volgende circulaire.
met vriendelijke groet
Cyber Freight International B.V.