Contact

Email

Offerte

Track & Trace

NO DEAL BREXIT

NO DEAL BREXIT

NO DEAL BREXIT

Wat betekent dat voor het goederen verkeer tussen NL en de UK?

In de media wordt al maandenlang gemeld, dat het niet duidelijk is, wat de gevolgen zijn van de Brexit, hard en zacht. Bij zacht namelijk zijn er afspraken gemaakt tussen de EU en de UK, maar omdat die afspraken er niet zijn, is ook de zachte versie nog in zijn geheel onduidelijk. Een harde Brexit betekent feitelijk, dat alle verkeer vanuit en naar de UK bestempeld wordt als douane-goed, welke op de gebruikelijke wijze ten invoer moeten worden aangegeven. Er is immers geen vrij verkeer en geen aparte handelsovereenkomst meer. Er rusten dan wederzijds invoerrechten op de goederen, net zoals op goederen uit de USA.

Er zijn EU patiënten die afhankelijk zijn van medicijnen uit de UK en andersom. Er zijn vele producten die duurder worden vanwege de douane werkzaamheden en de invoerrechten. Het duurt langer voordat producten beschikbaar zijn en in de nabije toekomst zullen beide economische gebieden nieuwe regels en wetten implementeren, waardoor de afstand nog groter wordt.

Wat kan ik vast doen?

Er zijn een aantal hoofdzaken, waar op je je reeds kunt voorbereiden.
@ Organiseer de douane aangifte (import EN export).
@ Stel vast welke douane kosten en eventuele invoerrechten je moet gaan betalen, zodat je je kostprijs tijdig kunt aanpassen.
@ Regel op tijd de benodigde exportdocumenten, certificeringen en vergunningen.
@ Loop alle bestaande contracten na.
@ Bepaal goed of je de nu bestaande leveringscondities moet aanpassen.
@ Help je ketenpartners, zoals je leveranciers of afnemers.

Vast kijken

Er zijn vele zaken waar je naar moet kijken, want die gaan zeker veranderen. Zelfs als je zaken doet met Ierland is het verstandig na te gaan of deze goederen niet via het grondgebied van de UK gaan. Wellicht is de UK straks het eerste land waar naar je exporteert naar buiten de EU en weet je niet welke goederencodes bij je producten horen.

– Als je goederen naar de UK exporteert, is het geen EU levering meer, maar een export. Deze is ook 0 % BTW, maar wordt op een andere wijze op de BTW aangifte vermeld en er dient bewijs van uitvoer te zijn.

– Als je goederen invoert vanuit de UK, zal je bij het ten invoer aangeven naast de invoerrechten ook de invoer BTW moeten betalen, tenzij je beschikt over een Artikel 23 Beschikking van de Belastingdienst. Met een Artikel 23 mag je invoer BTW verleggen naar je volgende BTW aangifte. Vraag deze dus op tijd aan.

– Handel je ook in accijnsgoederen, dan vervalt de aangifte in EMCS, maar wat er voor in de plaats komt, is nog niet duidelijk.

– De EU heeft handelsovereenkomsten met bijvoorbeeld Zwitserland, waarbij EU oorsprong wordt aangetoond met behulp van een EUR-certificaat. Als er een handelsovereenkomst komt met de EU, dan is dat niet meteen na de Brexit, maar later. Dus ook zal later wellicht een EUR-certificaat mogelijk nodig zijn.

– Als je in de UK halffabricaten koopt, kwalificeert je in Nederland geproduceerde eindproduct zich wellicht niet meer voor een EUR preferentiële status naar bijvoorbeeld Zwitserland.

– De CE markering op je producten zijn mogelijk, zelfs waarschijnlijk, ongeldig in de UK.

– Als je je klant in de UK monsters stuurt, zullen daar hogere kosten aan verbonden zijn.

– Het heen en weer sturen van producten tussen de EU en de UK voor actieve of passieve veredeling is meteen vergunning plichtig en kan niet meer alleen administratief afgehandeld worden.

– Plantaardige of dierlijke producten worden certificaat- en keuring plichtig.

– Er zijn meer bijzondere productgroepen, waarvoor mogelijk nieuwe of extra regels gelden, denk aan farmaceutische producten, zuivelproducten, chemische producten, afval en zo’n beetje alles met een Europees keurmerk.

– En dan heb je nog de contracten en leveringscondities , die mogelijk grote gevolgen hebben, als je hier niet goed naar kijkt.
* Staan er clausules in die verwijzen naar de EU of naar de UK?
* Kun je van een contract af, als je niet kunt heronderhandelen?
* Is de geschillenbeslechting in de EU of in de UK? Europese jurisprudentie die in je voordeel is, is niet meer van toepassing.
* Hoe zit het met de draagplicht van eventuele productaansprakelijkheid, die niet langer naar buiten de UK of de EU overdraagbaar is.
* Heb je boeteclausules voor het overschrijden van levertijden?
* Op facturen wordt nu makkelijk DDP als leveringsconditie gezet, maar na de Brexit betekent dat, dat je ook de invoerrechten in de UK gaat betalen voor je leveringen naar de UK.

Zeker doen!!!???

1) Breng je goederenstromen van en naar de UK in kaart, inclusief aantal, volumes en bestemmingen.
2) Bepaal waar de knelpunten komen te liggen aan beide zijden van het Kanaal.
3) Bekijk alternatieve transportmogelijkheden.
4) Bespreek met klanten en leveranciers het aanleggen van een buffervoorraad om de eerste storm door te komen.

En neem contact met ons op als je vragen hebt. Wij zijn uw expediteur en uw partner.

 

Geplaatst op 8 februari 2019

Contact

Mocht u vragen hebben, vul dan onderstaand formulier in en dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.